ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Δημιουργός
Ονοματεπώνυμο: ΘΕΡΜΙΔΗΣ ΗΛΙΑΣ
Πατρώνυμο: ΙΩΑΝΝΗΣ
Ιδιότητα: Εκπαιδευτικός
E-mail: thermidi@yahoo.gr
Γνωστικό αντικείμενο της Διδακτικής Πρακτικής:
Γλώσσα - Λογοτεχνία Β΄ Δημοτικού
Ιδιαίτερη Περιοχή του γνωστικού αντικειμένου
Ενότητες: Σιωπηρή ανάγνωση ποιήματος, Απαγγελία ποιήματος, Ακρόαση και αναδιήγηση του περιεχομένου ενός χιουμοριστικού ποιήματος (έμμετρης ιστορίας), Σχολιασμός γραπτού λόγου, Παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου (καλλιέργεια χιούμορ και φαντασίας).
Συμβατότητα με το ΑΠΣ & το ΔΕΠΠΣ
Ενότητα 23: «Για να γελάσουμε», Γλώσσας Β’ Δημοτικού – Ταξίδι στον κόσμο της γλώσσας, ΟΕΔΒ.
Δραστηριότητα (3η) εμπέδωσης στο τέλος της Ενότητας: Η Πινεζοβροχή, σ.60-61, Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Το δελφίνι - Α’ & Β’ Δημοτικού, ΟΕΔΒ, Αθήνα 2006.
Συμβατότητα με τις αρχές και τους στόχους των νέων προγραμμάτων σπουδών του Νέου Σχολείου
Η παρούσα διδακτική πρακτική προτείνει δραστηριότητες και σχέσεις που θα κάνουν τη ζωή των μαθητών ενδιαφέρουσα, δημιουργική και ευχάριστη, υλοποιείται στα πλαίσια της διαφοροποιημένης προσέγγισης στη διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης και την αξιολόγηση, στηρίζεται στη διαθεματική προσέγγιση των μαθησιακών – διδακτικών αντικειμένων, την καινοτομία, τη δημιουργικότητα και αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες.
Σκοπός & Στόχοι της Διδακτικής Πρακτικής
Γενικός Σκοπός: Οι μαθητές να εξοικειωθούν διαισθητικά με τον ποιητικό λόγο, σύμφωνα με το επίπεδό τους, να γράψουν το δικό τους χιουμοριστικό ποίημα (έμμετρο παραμύθι), να το απαγγείλουν και να το εικονογραφήσουν.
Επιμέρους Στόχοι ως προς το γνωστικό αντικείμενο και ως προς τη μαθησιακή διαδικασία.
1ο Επίπεδο: Γνωρίζοντας και κατανοώντας (γνώσεις)
Α. Να εξοικειωθούν με το γραπτό χιουμοριστικό ποιητικό λόγο (έμμετρο παραμύθι) (Στάδιο 1ο, 3ο, 4ο, 5ο και 7ο)
Β. Να αναγνωρίζουν τα στοιχεία ενός ποιήματος, να αναλύουν και να συνθέτουν ένα ποίημα (Στάδιο 2ο, 3ο και 7ο)
Γ. Να αντιληφθούν το ρόλο της έμμετρης αφήγησης ως μέσο λογοτεχνικής απόλαυσης και χαράς (Στάδιο 2ο, 3ο 4ο, 7ο και 8ο)
Δ. Να αναγνωρίζουν το σημαντικό ρόλο της εικονογράφησης ως μέσο εικαστικής έκφρασης (Στάδιο 1ο 8ο)
2ο Επίπεδο: Διερευνώντας και εντοπίζοντας (δεξιότητες)
Α. Να απαγγέλλουν ένα χιουμοριστικό ποίημα και να κατανοούν το περιεχόμενό του (Στάδιο 2ο και 7ο)
Β. Να εκφράζουν με χιουμοριστικό τρόπο τη γνώμη τους, τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους (Στάδιο 2ο, 3ο, 6ο, 7ο και 8ο)
Γ. Να αντιληφθούν το ρόλο του χιουμοριστικού ποιήματος ως προϊόν φαντασίας και προσωπικής έκφρασης (Στάδιο 3ο, 4ο και 7ο)
Δ. Να αντιληφθούν το ρόλο της εικονογράφησης ως μέσο εικαστικής έκφρασης σκέψεων και συναισθημάτων (Στάδιο 4ο και 8ο)
3ο Επίπεδο: Επικοινωνώντας και συνεργαζόμενος με άλλους
Α. Να εκφραστούν και να βιώσουν συναισθήματα χαράς (Στάδιο 1ο, 4ο , 7ο και 8ο)
Β. Να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να παίξουν ρόλους (Στάδιο 5ο και 6ο)
Γ. Να αναστοχάζονται και να αξιολογούν τη δράση τους (Στάδιο 5ο, 7ο και 8ο)
4ο Επίπεδο: Συνδέοντας με τη ζωή
Α. Να αναγνωρίζουν τη σημασία της ποίησης στη ζωή μας (Στάδιο 5ο, 6ο και 8ο)
Β. Να διαπιστώσουν την αξία της εικονογράφησης ως εργαλείο εικαστικής έκφρασης (Στάδιο 4ο και 8ο)
Γενική Περιγραφή Διδακτικής Πρακτικής
Η διδασκαλία προτείνεται να πραγματοποιηθεί ως διαδικασία εξοικείωσης με τον ποιητικό έμμετρο γραπτό λόγο με χιουμοριστικό περιεχόμενο και αξιοποίησης της εικονογράφησης, που συνοδεύει το ποίημα. Μετά το τέλος της αυτής της ενότητας αναμένεται οι μαθητές να έχουν δημιουργήσει το δικό τους ποίημα (έμμετρη ιστορία) και να το εικονογραφήσουν. Τα θρανία βρίσκονται σε σχηματισμό ομάδων των 4 μαθητών η κάθε ομάδα. Η διδασκαλία διάρκειας 90λ. προτείνεται να ακολουθήσει τα παρακάτω βήματα.
(1η διδακτική ώρα)
1ο Στάδιο: (Συναισθηματική προετοιμασία των μαθητών)
(1)Στην τάξη φτάνει ένα μπαλόνι (ερωτήσεις στους μαθητές: Πώς φουσκώνει ένα μπαλόνι; Περιγράψτε πώς γίνεται. Από ποιο υλικό κατασκευάζεται ένα μπαλόνι; Αν δεν ήταν από αυτό το υλικό, και ήταν από γυαλί, μέταλλο ή ξύλο, θα γινόταν το ίδιο; Ένα μπαλόνι φουσκώνει, όσο εγώ θέλω ή όσο του επιτρέπει το ελαστικό υλικό του;).
(2) Οι μαθητές παρατηρούν ότι το μπαλόνι έχει δυο «πρόσωπα», το ένα χαρούμενο και το άλλο λυπημένο (σχεδιασμένα με μαρκαδόρο). Ακολουθεί ο προβληματισμός από τη σχετική ερώτηση αφόρμησης του εκπαιδευτικού, «Τι συμβαίνει στο μπαλόνι και είναι λυπημένο;» (3) Έπειτα οι μαθητές ανοίγουν τα βιβλία (Ανθολόγιο, σ. 60). Παρατηρούν και περιγράφουν τις εικόνες της ενότητας «Η Πινεζοβροχή». Συνδέουν την ερώτηση αφόρμησης με τις εικόνες και τον τίτλο του ποιήματος. Ακολουθεί συζήτηση πρόβλεψης του περιεχομένου του ποιητικού «μύθου». (Στόχοι 1Α , 1Δ, 3Α) (διάρκεια 2λ.)
(2) Οι μαθητές παρατηρούν ότι το μπαλόνι έχει δυο «πρόσωπα», το ένα χαρούμενο και το άλλο λυπημένο (σχεδιασμένα με μαρκαδόρο). Ακολουθεί ο προβληματισμός από τη σχετική ερώτηση αφόρμησης του εκπαιδευτικού, «Τι συμβαίνει στο μπαλόνι και είναι λυπημένο;» (3) Έπειτα οι μαθητές ανοίγουν τα βιβλία (Ανθολόγιο, σ. 60). Παρατηρούν και περιγράφουν τις εικόνες της ενότητας «Η Πινεζοβροχή». Συνδέουν την ερώτηση αφόρμησης με τις εικόνες και τον τίτλο του ποιήματος. Ακολουθεί συζήτηση πρόβλεψης του περιεχομένου του ποιητικού «μύθου». (Στόχοι 1Α , 1Δ, 3Α) (διάρκεια 2λ.)
2ο Στάδιο: (Σιωπηρή ανάγνωση, Παιχνίδι ερωτήσεων / απαντήσεων με στόχο την απόδοση της πλοκής του ποιητικού μύθου)
(1) Οι μαθητές πραγματοποιούν σιωπηρή ανάγνωση του ποιήματος. Ο εκπαιδευτικός περιφέρεται στα θρανία, ενθαρρύνει τους μαθητές να προσλάβουν το περιεχόμενο του ποιητικού μύθου, ενώ υποβοηθά διακριτικά και τους «αδύνατους» αναγνωστικά μαθητές να προσπαθήσουν όσο μπορούν, να κάνουν το ίδιο.
(2) Ακολουθεί το ομαδικό παιχνίδι – «ερωτήσεων / απαντήσεων». (ι) Με στόχο οι μαθητές να ανακοινώσουν «τι κατάλαβαν» από το ποίημα, υποβοηθούνται από τις στοχευμένες ερωτήσεις του εκπαιδευτικού, όπως: Ποιος είναι ο τίτλος του ποιήματος; Πότε συμβαίνει; Πού συμβαίνει; Ποιοι τρέχουν φοβισμένοι στους δρόμους; Γιατί; Τι φοβούνται; Πού κρύβονται για να σωθούνε; Πότε ακούγεται το «ΜΠΑΜ»; Τι γίνεται αν τρυπήσει ένα μπαλόνι; Πώς γίνεται «καλά» ένα μπαλόνι; Ποια είναι η ευχή που κάνουν τα μπαλόνια; (ιι) Ο εκπαιδευτικός συνθέτει ένα διάγραμμα ροής στον πίνακα χρησιμοποιώντας ως λέξεις – κλειδιά τις απαντήσεις των μαθητών στις ερωτήσεις, όπως: πινεζοβροχή → το χειμώνα → στην Μπαλονοχώρα → τα μπαλόνια → βρέχει πινέζες → κάτω από δέντρα (συκιές, μουσμουλιές) → τρυπάνε, όταν δεν προλάβουν την ομπρέλα τους να ανοίξουν → με φορείο / στο νοσοκομείο /οι μπαλονογιατροί / με τεχνητή αναπνοή → φυσερό / καθαρό αέρα → ποτέ μην ξαναβρέξει πινεζοβροχή. Οι μαθητές ανασυνθέτουν την ιστορία συμβουλευόμενοι το διάγραμμα ροής από τον πίνακα της τάξης και εστιάζουν στο πρόβλημα (Τα μπαλόνια τρυπούν το χειμώνα λόγω της πινεζοβροχής) και τη λύση του ποιητικού μύθου (Τα σώζει η ομπρέλα ή ο μπαλονογιατρός). Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1. (Στόχοι 1Β, 1Γ, 2Α, 2Β) (διάρκεια 8λ.)
(2) Ακολουθεί το ομαδικό παιχνίδι – «ερωτήσεων / απαντήσεων». (ι) Με στόχο οι μαθητές να ανακοινώσουν «τι κατάλαβαν» από το ποίημα, υποβοηθούνται από τις στοχευμένες ερωτήσεις του εκπαιδευτικού, όπως: Ποιος είναι ο τίτλος του ποιήματος; Πότε συμβαίνει; Πού συμβαίνει; Ποιοι τρέχουν φοβισμένοι στους δρόμους; Γιατί; Τι φοβούνται; Πού κρύβονται για να σωθούνε; Πότε ακούγεται το «ΜΠΑΜ»; Τι γίνεται αν τρυπήσει ένα μπαλόνι; Πώς γίνεται «καλά» ένα μπαλόνι; Ποια είναι η ευχή που κάνουν τα μπαλόνια; (ιι) Ο εκπαιδευτικός συνθέτει ένα διάγραμμα ροής στον πίνακα χρησιμοποιώντας ως λέξεις – κλειδιά τις απαντήσεις των μαθητών στις ερωτήσεις, όπως: πινεζοβροχή → το χειμώνα → στην Μπαλονοχώρα → τα μπαλόνια → βρέχει πινέζες → κάτω από δέντρα (συκιές, μουσμουλιές) → τρυπάνε, όταν δεν προλάβουν την ομπρέλα τους να ανοίξουν → με φορείο / στο νοσοκομείο /οι μπαλονογιατροί / με τεχνητή αναπνοή → φυσερό / καθαρό αέρα → ποτέ μην ξαναβρέξει πινεζοβροχή. Οι μαθητές ανασυνθέτουν την ιστορία συμβουλευόμενοι το διάγραμμα ροής από τον πίνακα της τάξης και εστιάζουν στο πρόβλημα (Τα μπαλόνια τρυπούν το χειμώνα λόγω της πινεζοβροχής) και τη λύση του ποιητικού μύθου (Τα σώζει η ομπρέλα ή ο μπαλονογιατρός). Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1. (Στόχοι 1Β, 1Γ, 2Α, 2Β) (διάρκεια 8λ.)
3ο Στάδιο: (Εντοπισμός των στοιχείων του ποιήματος, στοιχείο του χιούμορ)
(1) Με τις στοχευμένες οδηγίες του εκπαιδευτικού οι μαθητές εντοπίζουν σημαντικά στοιχεία της μορφής του ποιήματος, επάνω στο σχολικό βιβλίο (ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο που προβάλλεται στον υπολογιστή), όπως είναι (i) οι στροφές, ως λειτουργικά μέρη του ποιητικού μύθου (οδηγία στους μαθητές: Βρείτε τα τμήματα / μέρη του ποιήματος). Οι μαθητές εντοπίζουν την αρχή (σημειώνουν «Α» μπροστά από τη μικρή στροφή, στίχοι 1-20), τη μέση (σημειώνουν «Μ» μπροστά από τη μεγάλη στροφή, στίχοι 21-52 – επισημαίνεται η κορύφωση του ποιητικού μύθου «ΜΠΑΜ!» στο στίχο 31) και το τέλος του μύθου (σημειώνουν «Τ» στη μικρή στροφή, στίχοι 53-64), (ii) οι στίχοι (οδηγία στους μαθητές: Αριθμήστε τις γραμμές του ποιήματος / στίχους, από το 1 έως το 64) και (iii) η ομοιοκαταληξία (οδηγίες στους μαθητές: α. Υπογραμμίστε την τελευταία λέξη κάθε στίχου, β. Με ποια τελευταία λέξη άλλου στίχου ταιριάζει στον ήχο;) (2) Με την ίδια διαδικασία επισημαίνονται στοιχεία από το ύφος του ποιητή, όπως είναι (α) το στοιχείο της φαντασίας, (ερώτηση στους μαθητές: Τα γεγονότα του ποιήματος είναι αληθινά ή φανταστικά;) και (β) το στοιχείο του χιούμορ, (ερώτηση στους μαθητές: Σε ποια σημεία του ποιήματος γελάσατε;).Οι μαθητές απαντούν προφορικά. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2. (Στόχοι 1Α, 1Β, 1Γ, 2Β, 2Γ ) (διάρκεια 5λ.)
4ο Στάδιο: (Ακρόαση του χιουμοριστικού ποιήματος, ΤΠΕ)
Με στόχο την απόλαυση και την καλύτερη κατανόηση του χιουμοριστικού μύθου, οι μαθητές (βλέπουν την οπτική αναπαράσταση του μύθου και ταυτόχρονα) ακούν το μελοποιημένο ομώνυμο ποίημα, μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή και του συνδεδεμένου βιντεοπροβολέα της τάξης από το διαδίκτυο, στη διεύθυνση: http://www.youtube.com/watch?v=MO54LG5hIxE. Εύκολα οι μαθητές αντιλαμβάνονται και συζητούν τα «χιουμοριστικά» στοιχεία του ποιήματος του βιβλίου και σε εκείνο, το οποίο ακούστηκε από τον υπολογιστή. Οι μαθητές κατανοούν ότι και οι δυο μορφές είναι «αποσπάσματα» του ίδιου παιδικού βιβλίου του Ευγένιου Τριβιζά από τις Εκδόσεις Κέδρος. (Στόχοι 1Α, 1Γ, 2Γ, 2Δ, 3Α, 4Β) (διάρκεια 5λ.)
5ο Στάδιο: (Λεκτικά παιχνίδια)
(1) Οι μαθητές εντοπίζουν μέσα από το ποίημα το παιχνίδισμα με τις λέξεις , το οποίο κάνει ο ποιητής (οδηγίες στους μαθητές: (α) Με την ομάδα σας βρείτε λέξεις που έχουν «μέσα» τους ένα… «μπαλόνι». Εντοπίζουν 3 σύνθετες λέξεις με το συνθετικό «μπαλόνι»: Μπαλονοχώρα, μπαλονοτράμ, μπαλονογιατροί. (β) Με την ομάδα σας βρείτε λέξεις που έχουν «μέσα» τους μια… «πινέζα». Εντοπίζουν 4 σύνθετες λέξεις με το συνθετικό «πινέζα»: πινεζοβροχή, πινεζοψιχάλα, πινεζομπόρα, πινεζοκατακλυσμός). Εναλλακτικά γράφουν τις σύνθετες λέξεις σε λεπτές λουρίδες χαρτονιού (κίτρινου κανσόν για την οικογένεια της πινέζας και κόκκινου κανσόν για την οικογένεια του μπαλονιού). (2) Χρωματίζουν με ξεχωριστό τρόπο την κάθε οικογένεια λέξεων (οδηγία στους μαθητές: Χρωματίστε με κόκκινη ξυλομπογιά τις σύνθετες λέξεις με το «μπαλόνι» και με κίτρινη ξυλομπογιά τις σύνθετες λέξεις με την «πινέζα»). (3) Οι μαθητές οργανώνουν την ταξινόμηση των δυο οικογενειών των σύνθετων λέξεων με τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή της τάξης σε ειδικό φύλλο εργασίας, στο πρόγραμμα ζωγραφικής. Συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας (εκ περιτροπής). Έπειτα το αποθηκεύουν σε ξεχωριστό αρχείο, το τυπώνουν και το τοποθετούν στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3. (Στόχοι 1Α, 3Β, 3Γ, 4Α) (διάρκεια 15λ.)
6ο Στάδιο: (Θεατρικό παιχνίδι – το παιχνίδι του δημοσιογράφου)
(1)Οι μαθητές δραματοποιούν το περιεχόμενο του ποιήματος «Η πινεζοβροχή». Οργανώνονται ανά ομάδες και επαναλαμβάνονται τόσοι «γύροι» του παιχνιδιού όσες είναι κι οι ομάδες των μαθητών. Το παιχνίδι της πινεζοβροχής περιλαμβάνει: τρεις παίχτες-«μπαλόνια» σε κάθε γύρο, ένας «πινεζοκυνηγός» με μια «πινέζα» στο χέρι, μια «ομπρέλα - σπίτι» και έναν «μπαλονογιατρό». Το σενάριο του παιχνιδιού είναι το εξής: ο «πινεζοκυνηγός» «κυνηγάει» τα τρία μπαλόνια (μαθητές) να τα τρυπήσει μέσα στον καθορισμένο χώρο και χρόνο. Όποιο μπαλόνι / παίχτης μπει κάτω από την ομπρέλα («σπίτι»), γλιτώνει. Όποιο μπαλόνι τρυπήσει, πάει στον μπαλονογιατρό, ο οποίος αντικαθιστά το μπαλόνι με ένα νέο φουσκωμένο. Το παιχνίδι ολοκληρώνεται αφού «παίξουν» όλοι οι μαθητές. (2) Οι μαθητές παίζουν το παιχνίδι του δημοσιογράφου. Οι μαθητές αφηγούνται «πώς ένιωσαν» κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού της πινεζοβροχής ενώ οι απόψεις τους καταγράφονται στο πρόγραμμα «Ηχογράφησης» του υπολογιστή («ο δημοσιογράφος»). (Στο τέλος της διδασκαλίας οι μαθητές μπορούν να ακούσουν ξανά τις ηχογραφημένες απόψεις για τα συναισθήματά τους). Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 4. (Στόχοι 2Β, 3Α, 3Β, 4Α) (διάρκεια 10λ.)
(2η διδακτική ώρα)
7ο Στάδιο: (Ποιητικά παιχνίδια)
(1)Η αίθουσα εμπλουτίζεται με σχετικά υλικά και εικόνες (μέσω του υπολογιστή), ώστε να δημιουργηθούν δυναμικά «ζευγάρια πλοκής», όπως π.χ. ποτήρια-πέτρες μολύβια-γόμες, χαρτιά-ψαλίδια. Οι μαθητές με εφόδια τη φαντασία και το χιούμορ συνεργάζονται (διάρκεια 5λ.) στις ομάδες τους και σχεδιάζουν ένα νέο δικό τους ποιητικό μύθο (σενάριο), με νέα «πρόσωπα» σε «κίνδυνο» («πρόβλημα»). (2) Οι μαθητές ανακοινώνουν στην ολομέλεια τον ποιητικό μύθο (σενάριο) τον οποίο προτείνουν, όπως: στην «Ποτηροχώρα» πέφτει πετροβροχή όπου σπάνε τα ποτήρια (σενάριο 1ης ομάδας) ή στην «Μολυβοχώρα» οι γόμες εισβάλλουν και σβήνουν ό,τι γράφουν τα μολύβια (σενάριο 2ης ομάδας) ή στη Χαρτοχώρα τα χαρτιά δέχονται επίθεση από το ψαλιδοκοπάδι (σενάριο 3ης ομάδας). Οι μαθητές επιλέγουν (με συζήτηση ή με ψηφοφορία) έναν κοινό ποιητικό μύθο (ίδιο σενάριο) για όλη την τάξη. (3) Οι μαθητές παραμένουν στην ολομέλεια καλούνται να βρουν τη λύση του προβλήματος με ιδεοθύελλα. Οι απαντήσεις – ιδέες των μαθητών καταγράφονται σε ένα διάγραμμα ροής στον πίνακα της τάξης. Ξεχωρίζουν τα μέρη του ποιήματος (στροφές): αρχή, μέση (με στοιχείο κορύφωσης) και τέλος και τις δυο «αντιμαχόμενες» οικογένειες λέξεων της πλοκής (σύνθετες λέξεις). (4) Οι μαθητές επιστρέφουν στην εργασία με την ομάδα τους να γράψουν το περιεχόμενο του ποιήματος και να συνθέσουν τους στίχους με δυνατότητα ομοιοκαταληξίας. Η 1η ομάδα αναλαμβάνει την αρχή του ποιήματος (στροφή «Α»), η 2η ομάδα το τέλος του ποιητικού μύθου (στροφή «Τ») και οι υπόλοιπες τη μέση (στροφή «Μ») του ποιήματος. Είναι συμφωνημένη η «κορύφωση» με ηχητικό διακριτικό (π.χ. «ΣΚΡΑΤΣ» για τα χαρτιά, «ΣΜΠΑΜ!» για τα γυάλινα κ.ά.). Η σύνθεση των στίχων προτείνεται να έχει διάρκεια 15λ. και ο εκπαιδευτικός ενθαρρύνει και επιλύει προβλήματα των μαθητών. Οι μαθητές γράφουν τους στίχους τους πάνω σε λουρίδες χαρτονιού (λευκό κανσόν), ώστε να διευκολυνθεί η διαδικασία ανακοίνωσης και σύνθεσης του ποιήματος. (5) Όταν οι μαθητές τελειώσουν, ανακοινώνουν στην ολομέλεια τους στίχους τους οποίους έγραψαν. Μετά από συζήτηση και σχολιασμό, συνθέτουν ολοκληρωμένο το ποίημα και προτείνουν τον τίτλο του ποιήματος. (6) Η τελική μορφή του ποιήματος (με τα κανσόν) αναρτάται στον πίνακα ανακοινώσεων. Μαθητές εξοικειωμένοι με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή χρησιμοποιούν το πρόγραμμα ηχογράφησης και ηχογραφούν το ποίημα ή το πρόγραμμα Word και καταγράφουν το ποίημά τους και το τυπώνουν, ώστε να ανακοινωθεί στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης. Αρχειοθετούν το ποίημα σε ξεχωριστό αρχείο του η/υ. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 5. (Στόχοι 1Α, 1Β, 1Γ, 2Α, 2Β, 2Γ, 3Α, 3Γ) (διάρκεια 30λ.)
8ο Στάδιο: (ηχητικά και εικαστικά παιχνίδια)
(1)Οι μαθητές απαγγέλλουν το ποίημα της τάξης και ηχογραφούνται από το σχετικό πρόγραμμα του υπολογιστή. (2) Οι μαθητές εργάζονται ανά δυάδες ή ατομικά και εικονογραφούν το ποίημά τους με τις ζωγραφιές τους σε λευκά φύλλα Α4. Μαθητές εξοικειωμένοι χρησιμοποιούν το πρόγραμμα ζωγραφικής του υπολογιστή. (3) Ανακεφαλαίωση. (Στόχοι 1Γ, 1Δ, 2Β, 2Δ, 3Α, 3Γ, 4Α, 4Β) (διάρκεια 15λ.)
Ακολουθούν Φύλλα Εργασίας
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1
Η ΠΙΝΕΖΟΒΡΟΧΗ, Ανθολόγιο, σ. 60-61
Το παιχνίδι των ερωτήσεων και των απαντήσεων
Α. Απάντησε προφορικά στις ερωτήσεις:
1. Ποιος είναι ο τίτλος του ποιήματος;
2. Πότε συμβαίνει;
3. Πού συμβαίνει;
4. Ποιοι τρέχουν φοβισμένοι στους δρόμους; Γιατί;
5. Τι φοβούνται τα μπαλόνια; (Ποιο είναι το πρόβλημα που έχουν τα μπαλόνια;)
6. Πού κρύβονται τα μπαλόνια για να σωθούνε;
7. Πότε ακούγεται το «ΜΠΑΜ»;
8. Τι γίνεται αν τρυπήσει ένα μπαλόνι;
9. Πώς γίνεται «καλά» ένα μπαλόνι; (Ποια είναι η λύση του προβλήματος;)
10. Ποια είναι η ευχή που κάνουν τα μπαλόνια;
Η πινεζοβροχή → το χειμώνα → στην Μπαλονοχώρα → τα μπαλόνια →
Σημειώσεις:
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2
Η ΠΙΝΕΖΟΒΡΟΧΗ, Ανθολόγιο, σ. 60-61
Τα στοιχεία του ποιήματος
Πώς λέγονται; α. «γωνίες» β. «στροφές» γ. «παράγραφοι»
Σημειώσεις:
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3
Η ΠΙΝΕΖΟΒΡΟΧΗ, Ανθολόγιο, σ. 60-61
Λεκτικό παιχνίδι: Οικογένειες λέξεων
(α) Με την ομάδα σου βρες και γράψε σύνθετες λέξεις που έχουν «μέσα» τους ένα… «μπαλόνι»
(β) Με την ομάδα σου βρες και γράψε σύνθετες λέξεις που έχουν «μέσα» τους μια… «πινέζα"
Η ΠΙΝΕΖΟΒΡΟΧΗ, Ανθολόγιο, σ. 60-61
Το παιχνίδι του δημοσιογράφου
Συμπλήρωσε τα συναισθήματα, τα οποία ένιωσες από το παιχνίδι της Πινεζοβροχής
Ένιωσα:
θετικά συναισθήματα αρνητικά συναισθήματα
Σημειώσεις:
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 5
Η ΠΙΝΕΖΟΒΡΟΧΗ, Ανθολόγιο, σ. 60-61
Ποιητικό παιχνίδι – Γραφή του δικού μου ποιήματος
Γράψε με την ομάδα σου ένα δικό σας ποίημα
Ζωγράφισε εικόνες που ταιριάζουν με το περιεχόμενο του δικού σου ποιήματος.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.3 Υλικοτεχνική Υποδομή
Ως ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ χρησιμοποιήθηκαν: το Ανθολόγιο Α’ – Β’ Δημοτικού, το Παιδικό βιβλίο του Ευγένιου Τριβιζά «Η Πινεζοβροχή» (εκδ. ΚΕΔΡΟΣ - Αθήνα 2000), ο ηλεκτρονικός υπολογιστής, ο βιντεοπροβολέας, ο εκτυπωτής, ο πίνακας της τάξης, η σύνδεση στο διαδίκτυο και συγκεκριμένα στη διεύθυνση με κατάλληλο μουσικό υλικό: http://www.youtube.com/watch?v=MO54LG5hIxE και διάφορα άλλα υλικά (όπως: μπαλόνια, ομπρέλα, πινέζες, φύλλα εργασίας, λευκά χαρτιά Α4, εικόνες, ζωγραφιές, λουρίδες από χαρτόνια κανσόν λευκού, κόκκινου και κίτρινου χρώματος, κολλητική ταινία).
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ:
- Διαφοροποιημένη μορφή (ατομική, δυαδική, ομαδική εργασία, ολομέλεια)
- Ερωτήσεις – Απαντήσεις
- Διάγραμμα ροής
- Συζήτηση
- Θεατρικό παιχνίδι
- Καταιγισμός ιδεών (ιδεοθύελλα)
- Συγγραφή ποιήματος
- Διαθεματικότητα
- Νέες τεχνολογίες
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ: Διερευνητική – ανακαλυπτική, συνεργατική, διαθεματική, διεπιστημονική, ενεργητική και δημιουργική μάθηση
Γράψε ένα δικό σου ποίημα (διδασκαλία)
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαταπληκτικο σχέδιο μαθήματος! Ευχαριστούμε για τις ωραίες ιδέες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναϊτά, Θεσσαλονίκη